Skip to content
  • Kontakt
  • BIP
  • RODO
Szkoła Podstawowa w Hedwiżynie

Szkoła Podstawowa w Hedwiżynie

  • Szkoła
    • STATUT SZKOŁY
    • Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Hedwiżynie
    • Procedury bezpieczeństwa w szkole
    • Program profilaktyczno-wychowawczy
    • Programy
    • Realizowane projekty
    • Innowacje pedagogiczne
    • Rekomendacje Ministra Edukacji Narodowej
    • Bezpieczeństwo uczniów
    • Nauczanie zdalne
    • Grono pedagogiczne
    • Kalendarz imprez szkolnych
    • Konsultacje nauczycieli
    • Konkursy i zawody
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Formularze i wnioski
    • Deklaracja Dostępności
  • Dla uczniów
    • SZKOLNY RZECZNIK PRAW UCZNIA
    • Biblioteka szkolna
    • Świetlica szkolna
    • ARTETERAPIA
    • Sylwetki absolwentów
    • Przydatne strony
  • Przedszkole
    • Z życia Przedszkola 2024/2025
    • Z życia Przedszkola 2022/2023
    • Innowacja pedagogiczna
    • Koncepcja metody Marii Montessori
    • Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” / „Bilingual Future”
  • Sekretariat
  • Wolontariat „Złote serca”
  • Programy rządowe
    • Laboratoria Przyszłości
    • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – Oddziały Przedszkolne
    • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa- Szkoła Podstawowa
    • Aktywna tablica
    • Przędsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”
  • Psycholog Szkolny
  • Toggle search form

„Poznajemy nasz region – tradycje i zwyczaje na Ziemi Biłgorajskiej”.

Posted on 31 marca 202531 marca 2025 By Renata Zań

W dniu 18 marca do naszej szkoły przybyła Pani dr Dorota Skakuj, nauczycielka, regionalistka, znawczyni historii naszego regionu, która na co dzień pracuje w Muzeum Ziemi Biłgorajskiej. Pani Dorota w bardzo ciekawy i przystępny sposób opowiadała naszym dzieciom historię naszego regionu. Podczas swojej prelekcji pani Dorota przedstawiła dzieciom prezentację złożoną ze zdjęć starszych, historycznych oraz zdjęć przedstawiających czasy współczesne oraz zachowane tradycje związane z Wielkanocą.

    Spotkanie z Panią dr Dorotą Skakuj to żywa lekcja historii i lokalnej kultury, wydobycie i przypomnienie, zwłaszcza młodemu pokoleniu tego, co najcenniejsze, co wypracowane zostało przez pokolenia. Dzięki takim projektom chcemy to przybliżyć naszym uczniom, gdyż mieszkańcy Ziemi Biłgorajskiej przechowują lokalne tradycje i są dumni ze swych korzeni. To, co w innych regionach naszej Ojczyzny już zanikło, u nas nadal jest żywe i kultywowane. Ziemię Biłgorajską wyróżnia nadal żywa kultura ludowa. Tu zachowały się zapomniane już w innych częściach Polski rzemiosła, jak łubiarstwo i sitarstwo. Mieszkańcy tutejszych wiosek tradycyjnymi metodami wykonują woskowe gromnice, drewniane łyżki oraz wielkanocne palmy i pisanki. Gospodynie zaś w piecach chlebowych pieką lokalne specjały – pieroga biłgorajskiego, bułki drożdżowe i domowy chleb na zakwasie.

    Wraz z Panią Dorotą gościliśmy także Panią Marysię, która przyjechała do nas ubrana w tradycyjny strój ludowy. Dzieci miały możliwość obejrzenia z bliska ubioru, w którym na co dzień i od święta ubrane były ich praprababcie. Kobiecy strój biłgorajsko-tarnogrodzki to: lniana koszula o kroju przyramkowym z wykładanym kołnierzem, zdobiona haftem, spódnica lniana zwana fartuchem, bogato w pasie marszczona, i na całej długości układana w zakładki, lniana haftowana zapaska, chodaki, czepiec zwany chamełką, składający się z drewnianej obrączki, rozpostartego na niej siatkowego czepka i zatyczki, „nadkrywka” czyli płat płótna, ozdobiona haftem sukmana, płótnianka, chustka płócienna na głowę i płachta zarzucana na ramiona. Zimą noszono kożuch ze skór baranich biało wyprawnych.

    Kolejna część projektu dotyczyła tradycji wielkanocnych. Wielkanoc jest najważniejszym świętem chrześcijańskim, upamiętniającym mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. To czas radości, wieńczący okres Wielkiego Postu. Dawniej na Ziemi Biłgorajskiej przez ponad 40 dni ściśle przestrzegano jego reguł – nie jadano nie tylko mięsa, ale i jajek czy śmietany. Czas postu był widoczny także w ubraniach – np. kobiety zamiast kolorowych chustek na głowę nosiły ciemne, stonowane. Wraz z Niedzielą Palmową, upamiętniającą wjazd Jezusa do Jerozolimy, rozpoczynają się obchody Wielkiego Tygodnia. Początkowo palmy wykonywano z gałązek wierzbowych (bazi) i zasuszonych liści trzciny, ozdabiano gałązkami barwinku, bukszpanu, borówek itp., czasem także suszonymi lub bibułowymi kwiatami. Na wsiach palma była używana jako kropidło do święconej wody, sadzono ją w polu, aby chroniła zasiewy, natomiast same „kotki” z bazi połykano, co miało zapewnić zdrowie.

    Jednym z głównych atrybutów Świąt Wielkanocnych są pisanki. Niegdyś stanowiły nie tylko ozdobę koszyczka, ale służyły do wzajemnego obdarowywania się, np. dziewczęta dawały je chłopcom w dowód sympatii. Jajka zdobiono na dwa sposoby: techniką batikową, polegającą na rozprowadzaniu gorącego wosku pszczelego specjalnym pisakiem lub techniką zeskrobywania pomalowanej skorupki przy pomocy ostrego narzędzia. Barwiono je najpierw w odpowiednich wywarach, np. kolor zielony otrzymywano z wywaru młodych pędów żyta, czarny z kory dębowej, z wywaru z cebuli natomiast pomarańczowy lub brązowy. Do wielkotygodniowych zwyczajów należały także przedświąteczne porządki oraz przygotowanie wielkanocnych potraw. Pieczono bułki drożdżowe, pierogi gryczane i babki, przygotowywano święconkę.

    W świąteczną niedzielę w niektórych wsiach urządzano tzw. Meus – rodzaj towarzyskiego spotkania – wyjście z rodziną i przyjaciółmi do lasu i palenie tam ognisk. Gdzieniegdzie Meus to tylko rodzinny spacer do lasu, na który szło się po uroczystym śniadaniu. Do dziś nie zmieniła się tradycja związana z Wielkanocnym Poniedziałkiem. Kiedyś i dziś tego dnia ma miejsce zwyczajowy śmigus – dyngus. Dawniej oblewano przy pomocy specjalnych drewnianych sikawek, w użyciu były jednak także kubki, wiadra, zdarzało się także, że w ramach śmigusa ktoś znalazł się w rzece.

    To spotkanie było dla naszych uczniów wspaniałą okazją do poznania naszego regionu i wielkanocnych tradycji. Takie spotkania służą poznawaniu naszej „Małej Ojczyzny” i budowaniu poczucia patriotyzmu w młodych sercach. Podsumowaniem  realizacji zadania projektowego było wykonanie przez uczniów plakatów związanych z naszym regionem i tradycjami. Wszystkie plakaty wyszły cudownie, a nam było bardzo miło patrzeć na tak radosne, zorganizowane i współpracujące zespoły klasowe. Plakaty, które wykonali uczniowie zdobią szkolny. Na zakończenie tego pięknego dnia uczniowie degustowali regionalny przysmak czyli pieróg biłgorajski.

    Serdecznie dziękujemy Muzeum Ziemi Biłgorajskiej oraz Pani Dorocie i Pani Marysi, które przyjęły nasze zaproszenie, za żywą lekcję historii i lokalnej kultury.

    Koordynatorem projektu jest p. Renata Zań

    Aktualności

    Nawigacja wpisu

    Previous Post: Leśnicy w naszej szkole – podsumowanie akcji „Zimą pamiętamy o zwierzętach”
    Next Post: Podsumowanie XXV Akcji Góra Grosza

    Archiwum

    • maj 2025 (6)
    • kwiecień 2025 (9)
    • marzec 2025 (36)
    • luty 2025 (26)
    • styczeń 2025 (16)
    • grudzień 2024 (26)
    • listopad 2024 (23)
    • październik 2024 (19)
    • wrzesień 2024 (11)
    • sierpień 2024 (2)
    • lipiec 2024 (2)
    • czerwiec 2024 (5)
    • maj 2024 (7)
    • kwiecień 2024 (9)
    • marzec 2024 (13)
    • luty 2024 (4)
    • styczeń 2024 (8)
    • grudzień 2023 (12)
    • listopad 2023 (21)
    • październik 2023 (11)
    • wrzesień 2023 (10)
    • lipiec 2023 (2)
    • czerwiec 2023 (8)
    • maj 2023 (7)
    • kwiecień 2023 (6)
    • marzec 2023 (14)
    • luty 2023 (17)
    • styczeń 2023 (5)
    • grudzień 2022 (13)
    • listopad 2022 (29)
    • październik 2022 (9)
    • wrzesień 2022 (7)
    • sierpień 2022 (3)
    • lipiec 2022 (7)
    • czerwiec 2022 (15)
    • maj 2022 (19)
    • kwiecień 2022 (22)
    • marzec 2022 (17)
    • luty 2022 (16)
    • styczeń 2022 (24)
    • grudzień 2021 (7)
    • listopad 2021 (7)
    • październik 2021 (6)
    • wrzesień 2021 (3)
    • sierpień 2021 (2)
    • czerwiec 2021 (3)

    Copyright © 2021 uNBEx

    Powered by PressBook WordPress theme