5 grudnia 2024 będziemy obchodzić kolejny Światowy Dzień Gleb. W tym roku mottem przewodnim święta jest „Troska o gleby: badaj, monitoruj, zarządzaj”.
Siódmoklasiści z naszej szkoły na lekcjach geografii w ramach tematyki projektowej pogłębiali swoje wiadomości na temat powstawania gleby, typów gleb występujących w Polsce i ich rozmieszczenia na mapie Polski oraz przydatności rolniczej różnych typów gleb. Bardzo ciekawym elementem projektu było przygotowanie przez uczniów poszczególnych profilów glebowych – modeli przestawiających przekrój pionowy przez glebę, wskazujący ułożenie poszczególnych jej warstw, od powierzchni po skałę macierzystą. Uczniowie rzetelnie podeszli do zadania i wykonali je bardzo precyzyjnie. Praca ta miała na celu przybliżenie budowy oraz charakterystycznych cech rozpoznawczych różnych profili glebowych. W trakcie zajęć nawiązaliśmy również do Światowego Dnia Gleb, którego celem jest podkreślenie zagrożeń dla funkcji gleb, głównie wskutek działalności człowieka i zmian klimatycznych. A gleba jest zasobem nieodnawialnym, ponieważ raz zniszczona, nie odnowi się samoczynnie w przeciągu jednego lub nawet kilku pokoleń. Glebę trzeba więc chronić ze względu na jej znaczenie, zarówno dla środowiska, jak i w kontekście ekonomiczno-społecznym.
Zajęcia rozbudziły kreatywność uczniów. Bardzo ucieszyło ich też to, że na koniec lekcji mogli wykonać dodatkowe profile glebowe tym razem ze słodyczy i mogli zjeść swoje prace. Była to świetna forma nauki połączona z niezłą zabawą.