W roku szkolnym 2021/2022 w oddziale przedszkolnym realizowana była innowacja pedagogiczna z wykorzystaniem metod polisensorycznych na katechezie.
W trakcie innowacji uczniowie tworzyli pozytywne skojarzenia w wprowadzanymi treściami katechetycznymi. Wykorzystywane były elementy ekscytacji co w znacznym stopniu zwiększało zaangażowanie w zajęcia. Małe dzieci znacznie lepiej reagują na smak, zapach czy dotyk co sprawia, że nauczanie jest efektywne i efektowne.
System sensoryczny odzwierciedla sposób, w jaki postrzegamy świat, uczymy się, zachowujemy. Rzeczywistość kerygmatyczna jest nie doświadczalna, ale można ,,poczuć” ciepło płynące z relacji opartych na wierze. To, czego człowiek aktualnie doświadcza jest wynikiem sposobu, w jaki nasze zmysły przetwarzają informacje napływające z zewnątrz i wewnątrz. To doświadczanie może być też głęboko religijne.
W ramach działań wprowadzono aktywności nauczania wielozmysłowego:
– smaki i zapachy z odpowiednimi rekwizytami np. perfumy, cebula, cukierek, cytryna, olejki zapachowe itp.,
– konkursy, gry językowe wymagające rzutu piłką, biegu w celu odnalezienia karty lub przekazania informacji,
– piosenki z aranżacją taneczną, kalambury, pisanie w powietrzu, pisanie w piasku, pisanie na plecach kolegi / koleżanki,
– tworzenie wyrazów / literek / zwierzątek itd. z ciastoliny, plasteliny, patyczków, zgadywanie, co ukryte jest w worku bazując tylko na dotyku, układanie wyrazów z literek, z drewna,
– malowanie farbkami, karty obrazkowe, zdjęcia, materiały autentyczne, stosowanie różnych kolorów,
– budowanie klocków,
– pomoce wizualne – video, film, bajka, piosenki, rymowanki, wierszyki,
– muzyka klasyczna, instrumenty, drama, scenki sytuacyjne,
– rekwizyty, packi na muchy, wędki, kubeczki, nakrętki i wiele innych pomocy,
– gry językowe, powtórki chóralne, głośne i ciche czytanie Pisma Świętego, zmiana tempa,
-zmiana głośności głuchy telefon,
– lekcje w plenerze,
Dzieci z wielką radością i zaangażowaniem uczestniczyły w proponowanych zajęciach. Nauka poprzez zabawę z wykorzystaniem wielozmysłowego poznawania rzeczywistości oraz budowania osobistej relacji z Bogiem była dla dzieci nowym i radosny doświadczeniem. Sprawiła, że nauka może być ciekawa, inspirująca, pełna radości i satysfakcji z osiągniętych rezultatów.
Innowacja kończy się w formie fotoreportażu.