„Biblioteka. Lubię tu być!”

Jak co roku bibliotekarki i polonistki z Szkoły Podstawowej w Hedwiżynie w ramach Tygodnia Bibliotek przygotowały działania mające na celu podkreślanie roli czytania i bibliotek w poprawie jakości życia, edukacji oraz zwiększanie prestiżu zawodu bibliotekarza, zainteresowania książką szerokich kręgów społeczeństwa. Tegoroczne hasło inspiruje do ukazania biblioteki jako ciekawego miejsca oraz przestrzeni, która jest dostępna dla wszystkich, niezależnie od wieku, umiejętności, pasji czy preferencji czytelniczych.
W dniach 8-15 maja w naszej szkole w ramach Tygodnia Bibliotek zorganizowano następujące działania:
1. „Pudełko pomysłów”.
2. Lekcje promujące bibliotekę szkolną i publiczną. Plakat na temat „Biblioteka moich marzeń”.
3. Kicia Kocia w bibliotece. Zajęcia dla najmłodszych.
4. Strefa ciszy w bibliotece szkolnej i publicznej.
5. Konkurs na logo Strefy ciszy.
6. Kącik Młodego Twórcy.
7. Eliminacje szkolne do Konkursu Czytelniczego „Radość czytania”.
Pudełko pomysłów to propozycje czytelników biblioteki szkolnej i publicznej dotyczące działań czytelniczych, urządzenia i funkcjonowania bibliotek, które zapisują anonimowo na kartkach i wrzucają do przygotowanego pojemnika. Po analizie pomysłów bibliotekarki ogłoszą, które propozycje pojawiały się najczęściej i będą realizowane w następnym roku szkolnym.
Zorganizowano lekcje biblioteczne w kl. I -VII . Bibliotekarki i polonistki promowały bibliotekę szkolną i publiczną. Zapoznały z działaniami, które proponują w ramach Tygodnia Bibliotek. Uczniowie poszczególnych klas wykonali plakaty „Biblioteka moich marzeń”.
Na spotkanie z Kicią Kocią (bohaterką książek dla dzieci) przyszli najmłodsi uczniowie szkoły. Czytaliśmy o tym, jak mała Kicia wraz z mamą odwiedziła bibliotekę. Maluchy uważnie słuchały
i zadawały pytania. Następnie tworzyły prace plastyczne, które zostały wyeksponowane w bibliotece publicznej. Miło spędziły czas, korzystając z gier i zabawek.
Strefa Ciszy to miejsce, które zapewnia uczniom spokój i możliwość wyciszenia się, szczególnie podczas przerw. Jest to przestrzeń, gdzie można się skupić, czytać, zrelaksować lub zebrać myśli w ciszy. Od maja otworzyłyśmy Strefę Ciszy, z której mogą korzystać uczniowie w czasie przerw od poniedziałku do piątku. Dla uczniów I-III SP miejscem tym jest biblioteka publiczna, dla uczniów IV-VIII biblioteka szkolna. Uczniowie zostali zapoznani z regulaminem Strefy Ciszy oraz terminarzem korzystania.
Ogłosiłyśmy również konkurs na Logo Strefy Ciszy. Zwycięska praca będzie umieszczona na drzwiach Strefy Ciszy i stronie internetowej szkoły. W konkursie przewidziane są nagrody.
W ramach Kącika Młodego Twórcy przyjmujemy zgłoszenia uczniów, którzy chcą zaprezentować swoje zdolności w różnych dziedzinach. Planujemy zorganizować spotkanie z wszystkimi twórcami, podczas którego zaprezentują swoje prace i podzielą się motywacją, która im przyświeca przy podejmowaniu aktywności oraz korzyściami, które im przynosi.
Polonistki przeprowadziły eliminacje szkolne do Konkursu Czytelniczego „Radość czytania”. Zakwalifikowały dwie osoby, które będą reprezentować szkołę podczas eliminacji gminnych.
Wyżej wymienione działania spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy poczuli, że mają wpływ na to, co dzieje się w bibliotece szkolnej i publicznej. Biblioteka to nie tylko miejsce, gdzie wypożycza się książki, ale także ostoja spokoju i ciszy, której tak wszyscy potrzebujemy. Mamy nadzieję, że działania, które zaproponowałyśmy przyczyniły się do tego, że korzystający
z biblioteki powiedzą: „Lubię tu być!”.



