Projekt realizowany był od października 2024 do maja 2025 r. Wzięli w nim udział uczniowie z klas pierwszych wraz z wychowawcami oraz nauczycielami współorganizującymi proces kształcenia.
Głównym celem projektu było innowacyjne i pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych.
Projekt składał się z 8 modułów, w związku z czym co miesiąc uczniowie realizowali jedno zadanie.
Moduł I – Twórcza matematyka
Cel: przeliczanie obiektów w dostępnym zakresie
Dzieci przypomniały sobie zapis cyfr, tworzyły cyfry z drucików kreatywnych oraz z własnego ciała. Na zakończenie każde dziecko wykonało rysunek na którym cyfry zamieniły się w najróżniejsze zwierzątka i przedmioty.
Moduł II – Matematyka w sztuce
Cel: poznanie związku między matematyką, a sztuką, wykorzystanie nowoczesnych technologii jako pomocy w nauce
Zadaniem dzieci było stworzenie abstrakcyjnych prac plastycznych z wykorzystaniem figur geometrycznych. Przed wykonaniem pracy uczniowie zapoznali się z sylwetką i dziełami Antoniego Gaudiego. Następnie uczniowie tworzy prace plastyczne wykorzystując kształty i figury geometryczne, poznali nowe techniki i wykorzystali w swoich dziełach nowe techniki plastyczne projektując i tworząc wzory, które opierają się na powtarzalnych motywach. Część prac wykonana została za pomocą farb. Pozostałe powstały metodą mozaiki.
Moduł III – Matematyka w kuchni
Cel: praktyczne wykorzystanie umiejętności matematycznych w życiu codziennym
Zadaniem uczniów było przygotowanie pysznych geometrycznych ciasteczek oraz gofrów, przy okazji przeliczanie produktów, ich porównywanie oraz odmierzenie odpowiedniej ilości składników.
Moduł IV – Matematyka na wesoło
Cel: wspomaganie rozwoju umysłowego i myślenia logicznego
Zadania związane z tym modułem opierały się na różnych grach i zabawach matematycznych, np. Pacnij muchę, kółko-krzyżyk, Zgadnij wynik, matematyczny ślimak. Uczniowie mieli także okazję wziąć udział w Kreatywnej planszówce on Line. Podczas tej zabawy ćwiczyli także umiejętność współpracy, a także przyjmowania odpowiedniej postawy w sytuacji wygranej lub porażki.
Moduł V – Sensoryczna matematyka
Cel: zaangażowanie zmysłów do nauki matematyki
Podczas tego zadanie uczniowie mieli okazję utrwalić sobie graficzny zapis liczb. Używając różnorodnych materiałów wypełniali kontury wybranych liczb, a następnie gdy były już gotowe za pomocą dotyku próbowali je rozpoznawać.
Moduł VI – Matematyka na sportowo
Cel: kształtowanie zwinności i szybkości, wprowadzenie elementów ruchowych do zajęć
W ramach tego modułu uczniowie wzięli udział w matematycznych grach i zabawach zorganizowanych w okolicy szkoły. Podczas zabawy rozwiązywali zagadki matematyczne oraz wykonywali ćwiczenia gimnastyczne.
Moduł VII – Matematyka jest wszędzie
Cel: rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej i przyrodniczej
Dzieci z entuzjazmem poszukiwały matematycznych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu oraz dowodów na istnienie symetrii w świecie przyrody. Za pomocą farb, różnych klocków oraz darów natury stworzyły symetryczne motyle i biedronki.
Moduł VIII – Matematyczny powrót do przeszłości
Cel: doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań, łamigłówek, zainteresowanie grami podwórkowymi z dawnych lat
Uczniowie wybrali się na korytarz szkolny, gdzie wzięli udział w podwórkowych grach z dawnych lat, tj. chłopek czy klasy. Dzieci poznały grę w klasy, którą bardzo polubiły. Teraz przerwy uczniowie będą spędzali doskonaląc swoje umiejętności w tej grze.
Udział w Ogólnopolskim Projekcie Kreatywna Matematyka umożliwił uczniom i przedszkolakom rozwój kluczowych kompetencji matematycznych. Poprzez realizację poszczególnych zadań mogli wykazać się kreatywnością, samodzielnością i twórczym myśleniem, dzięki czemu pozytywnie wpłynęło to na wzmocnienie poczucia własnej wartości. Projekt był także świetną okazją do aktywizacji i integracji klas oraz doskonalenia zgodnej współpracy. Wszystkie podejmowane działania miały na celu ukazanie uczniom, iż matematykę spotykamy i stosujemy w życiu codziennym, a jej nauka wcale nie musi być nudna.
Renata Zań